مشکلات فرایند صدور امضای دیجیتال در ایران
متاسفانه کاربران برای دریافت امضای دیجیتال در ایران با فرایندهای پیچیدهای مواجه هستند که بیشتر به دلیل عدم آگاهی مدیران سازمانهای دولتی و غیردولتی از تکنولوژیهای این حوزه است. ابتدا در این بخش به مشکلات دریافت امضای دیجیتال در ایران خواهیم پرداخت و در ادامه و بخش پایانی مقاله راهکاری اساسی پیش پای مدیران قرار خواهیم داد تا به راحتی بتوانند به وسیله این تکنولوژی، احراز هویت افراد را انجام دهند.
عدم حذف کاغذ و فرمهای مخصوص
همانطورکه در بخشهای قبلی مقاله هم ذکر کردیم، یکی از ویژگیهای امضای دیجیتال یا بطور کلیتر فناوری و تکنولوژیهای جدید، حذف بروکراسیهای اداری کاغذی است. اما متاسفانه افراد در ایران برای ثبت امضای دیجیتال باید فرمهای مخصوص به این کار را پر کنند.
سازمانهایی که برای استفاده از این تکنولوژی از کاغذ استفاده میکنند، با مشکلاتی همچون بایگانی و صرف هزینه برای خرید کاغذ مواجه هستند.
عدم توجه به تجربه کاربری و رضایت آنان
افراد قبل از ثبت امضای دیجیتال باید به مراکز پیشخوان دولت مراجعه کرده و با پرداخت هزینه و صرف زمان، فرایندهای مربوط به ثبت امضای دیجیتال را انجام دهند. این موضوع کاهش رضایت کاربران از سازمان و شرکت مربوطه را در پی خواهد داشت
به وجود آمدن خطاهای انسانی
احراز هویت و صدور امضای دیجیتال به صورت حضوری ممکن است باعث به وجود آمدن خطاهای انسانی شود. به همین دلیل ارگانهای مختلف بهتر است برای صدور امضای دیجیتال کاربران از بروکراسیهای ادارای و دستی فاصله بگیرند و کار را به شکل آنلاین انجام دهند
زمان بر بودن
یکیدیگر از مشکلات صدور امضای دیجیتال طی انجام فرایندهای فیزیکی و اداری، زمانبر بودن آن است. در واقع علاوه بر افراد، سازمانهایی هم که میخواهند از این تکنولوژی بهره ببرند باید زمان زیادی را برای انجام این کار صرف کنند. صرف زمان در کنار هزینههای مالی میتواند راندمان و کارکرد سازمانها را کاهش دهد.