احراز هویت چیست و چرا برای سازمان‌ها مهم است؟

امروزه بسیاری از سازمان‌ها، کسب‌وکارهای شخصی و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای بالابردن امنیت و افزایش سرعت فرایندها از احراز هویت استفاده می‌کنند. به بیانی دیگر احراز هویت به بخش جدایی‌ناپذیر از فرایندهای سازمانی و تجارت‌های سنتی و الکترونیکی تبدیل شده است و بسیاری از کاربران در طول شبانه‌روز از موارد مختلف این موضوع استفاده می‌کنند. اما سؤال اینجاست، احراز هویت چیست و چرا برای سازمان‌ها امری مهم و ضروری به‌حساب می‌آید؟ اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از این موضوع داشته باشید، با ما همراه باشید و این مقاله را بادقت بخوانید.
ما در این مقاله علاوه بر تعریف احراز هویت، به بررسی دلایل مهمی که سازمان‌ها باید از احراز هویت استفاده کنند، خواهیم پرداخت.

احراز هویت چیست؟

احراز هویت که در عبارت لاتین به آن Authentication گفته می‌شود، پروسه‌ای عمدتاً چندمرحله‌ای است که طی آن صحت هویت کاربران و مشتریان تأیید می‌شود. به‌عنوان‌مثال کاربری را در نظر بگیرد که برای استفاده از خدمات و محصولات یک وب‌سایت ثبت‌نام کند. کاربر پس از نام‌نویسی در وب‌سایت، برای هر بار ورود به آن باید نام کاربری رمز عبور خود را وارد کند. اگر رمز وارد شده درست باشد، هویت کاربر تأیید شده و ادامه فرایندها برای فرد موردنظر قابل انجام است.

مثال فوق، نمونه ساده‌ای از احراز هویت بود که به نام کاربری و رمز عبور بستگی دارد. احراز هویت روش‌های مختلف و متنوعی دارد که از جمله می‌توان احراز هویت بیومتریک و چندمرحله‌ای اشاره کرد.

تاریخچه احراز هویت

احتمالاً با شنیدن نام احراز هویت، مثال ذکرشده یا انجام احراز هویت در سامانه‌هایی همچون سجام برایتان تداعی شود. اما احراز که به آن تأیید اصالت‌سنجی نیز گفته می‌شود، ریشه‌ای بسیار قدیمی دارد و فقط برای زمان حال و دنیای تکنولوژی نیست. هرچند که امروزه تأیید نهایی هویت کاربران برای سازمان‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اصالت‌سنجی افراد در سال‌های خیلی دور بیشتر برای سربازان حاضر در جنگ استفاده می‌شد. سربازان و افسران جنگی برای شناخته شدن و تا اصالت هویت خود از پلاک‌های فلزی استفاده می‌کردند.

یکی دیگر از روش‌های احراز هویت‌های قدیمی که بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفت، استفاده از دستبندهای مخصوص با رنگ‌های متفاوت برای بیماران بود. پزشکان و پرستاران به‌وسیله این نوع از دستبندها به بیماری فرد و درمان‌های لازم پزشکی وی پی می‌برند.

روش‌های مذکور نسبت به فرایندهای امروزی که برای احراز هویت انجام می‌شوند، کاملاً پیش افتاده و ساده به‌حساب می‌آید. امروزه احراز هویت با روش‌های دقیق‌تر، سریع‌تر و امن مانند احراز هویت الکترونیکی انجام می‌گیرد.

احراز هویت الکترونیکی چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی ذکر کردیم؛ امروزه باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی و رشد فناوری‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی، روش‌های جدیدی از اصالت‌سنجی هویت به وجود آمده‌اند که دقیق‌تر و سریع‌تر از روش‌های قدیمی است.

احراز هویت الکترونیکی یکی از همین موارد است که به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. اصالت‌سنجی الکترونیکی و اطمینان از قانونی‌بودن کاربر از راه دور و به‌وسیله راه‌های ارتباطی آنلاین انجام می‌شود.

مجموعه دانش‌بنیان احرازشو با بهره‌‌گیری از دانش هوش مصنوعی و با کمک متخصصان و مهندسان این زمینه، سیستم تأیید اصالت‌سنجی کاربران را به‌صورت الکترونیکی پیاده‌‌سازی کرده است تا سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای اطمینان از قانونی‌بودن کاربران از سیستم احراز هویت الکترونیکی احرازشو استفاده کنند.

چرا سازمان‌ها نیاز به احراز هویت دارند؟

اولین سؤالی که ممکن است در ذهن همه ما باشد این است که اصلاً شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی یا خصوصی چرا نیاز به احراز هویت دارند و دقیقاً این احراز هویت چه مزیت‌هایی را برای مشترکان و خود سازمان دارد، در این بخش از مقاله به‌صورت کامل درباره مزیت‌های احراز هویت برای سازمان‌ها یک سری توضیحات ارائه خواهیم داد تا بیشتر از این مزیت‌ها اطلاعات کسب کنید و در نهایت هم اگر مدیر یک شرکت کوچک و یا یک سازمان بزرگ هستید بتوانید احراز هویت را به بهترین شکل ممکن با دسترسی بهتر برای مشترکان داشته باشید.

نظارت بر روی روند ثبت‌نام کاربران

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باید سازمان‌ها احراز هویت داشته باشند و در واقع مزیت بزرگی هم برای آن‌ها محسوب می‌شود این است که می‌تواند کنترل و نظارت کاملی بر روی روند ثبت‌نام کاربران داشت تا از نفوذ و ورود افرادی که قصد سوء دارند و یا معتبر نیستند جلوگیری شود.
برای مثال اگر یکی از کارگزارهای بورسی فرایند احراز هویت را حذف کنند و در بازار‌های مالی هر شخصی بتواند خیلی سریع و بدون تأیید هویت ثبت‌نام کند و فعالیت خود را شرع کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اتفاقی که به وجود خواهد آمد این است که دیگر نمی‌توان کاربران را مدیریت کرد و وضعیت بسیار بدی پیش‌رو خواهند داشت که در نهایت هم موجب به‌هم‌ریختگی بازار‌های مالی خواهد شد.

افزایش امنیت سازمان

یکی دیگر از مزیت‌های بسیار ویژه احراز هویت برای سازمان‌ها این است که می‌توانند امنیت اطلاعات سازمان خود را بیش‌ازپیش افزایش دهند چرا که با مشترکان واقعی تعامل دارند و در این صورت هرکسی نمی‌تواند با یک نام‌نویسی ساده و بدون احراز هویت فعالیت خود را آغاز کند و روند سیستمی آن سازمان را به چالش بکشاند.
به‌عنوان‌مثال شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی وب اطلاعات بسیار مهمی را در سرورهای اشتراکی خود دارند و افراد زیادی هم از این سرورها استفاده می‌کنند. قطعاً نیاز دارند که احراز هویت را به‌صورت دقیق و درست داشته باشند تا بتوانند با این احراز هویت امنیت خود را تا چندبرابر افزایش دهند.

جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مشترکان و کاربران

کاربران و مشترکان زیادی هستند که ممکن است در مجموعه‌ها فعالیت غیر‌قانونی انجام دهند و این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی برای آن مجموعه خواهد شد. به‌عنوان‌مثال صرافی‌های آنلاینی هستند که اگر فرایند احراز هویت را نداشته باشند، ممکن است کاربرانی که در آن وب‌سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند تأیید شده نباشند و به‌قصد تخریب و سوءاستفاده وارد شده باشند.
البته افراد و کاربران، شیوه‌های مختلفی را برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی در پیش می‌گیرند که با استفاده از احراز هویت می‌توان از اقدامات خرابکارانه آن‌ها جلوگیری کرد. در ادامه به 3 مزیت مهم احراز هویت برای مقابله کارهای غیرقانونی اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از هک حساب‌های کاربری

یکی از مهم‌ترین جرائم سایبری شایع در سطح جهان، هک حساب مشتریان در بانک‌ها است. هکرها با اقدامات خرابکارانه در دنیای پیشرفته امروز می‌توانند به‌حساب کاربران دسترسی پیدا کرده و حساب آن‌ها خالی کنند. این موضوع نه‌تنها مشتریان را دچار ضرر و زیان می‌کند، بلکه بانک‌ها و مؤسسات مالی که موظف هستند از اطلاعات و داده‌های مشتریان محافظت کنند را زیر سؤال خواهد برد و به اعتبار آن‌ها لطمه می‌زند.
به همین دلیل بانک‌ها یا به‌طورکلی سازمان‌ها و مؤسساتی که با مباحث مالی افراد سروکار دارند، از سیستم‌های احراز هویت استفاده می‌کنند تا از لورفتن اطلاعات و سرقت سرمایه‌های مردم جلوگیری کنند.
البته در اوایل پیاده‌سازی فرایندهای تأیید اصالت‌سنجی کاربران، این امکان وجود دارد که مشتریان نسبت به انجام پروسه از خود مقاومت نشان دهند. سازمان‌های مالی برای حل این مشکل باید مشتریان و کاربران خود را نسبت به مزایا و قابلیت‌های احراز هویت آگاه کنند.

مبارزه با پول‌شویی

کشورها و دولت‌های مختلف چند سالی است با وضع قوانین سختگیرانه در پی راهی هستند تا از پول‌شویی و اقدامات مرتبط با آن جلوگیری کنند. یکی از قانون‌های ضد پول‌شویی، احراز و تأیید اصالت هویت کاربران است. به همین دلیل سازمان‌ها (دولتی و خصوصی) در راستای اجرای قوانین ضد پول‌شویی موظف هستند که اصالت هویت کاربران و مشتریان را به‌صورت دقیق انجام دهند.

پیشگیری از فرار‌های مالیاتی

افراد با تبدیل دارایی‌های خود به رمزارز و سهام در صدد هستند تا از پرداخت مالیات فرار کنند. از همین رو برای پیشگیری از به وجود چنین جرائمی، بهترین راهکار برای کارگزارهای بازارهای سرمایه، استفاده از فرایندهای دقیق احراز هویت است.

تفاوت احراز هویت با شناسایی چیست؟

افراد زیادی هستند که احراز هویت را با شناسایی افراد اشتباه می‌گیرند و در واقع تصور می‌کنند احراز هویت دقیقاً فرایندی مانند شناسایی دارد که اصلاً این‌طور نیست و در واقع احراز هویت به‌صورت کامل متفاوت است و باید به این مورد دقت داشته باشید، در ادامه به توضیح شناسایی و احراز هویت به‌صورت دقیق‌تر می‌پردازیم تا بیشتر با هر دو آن‌ها آشنا شوید.

شناسایی (Identification)

در موضوع شناسایی به‌صورت کامل شما نیاز نیست احراز هویت شده باشید و در واقع اگر بخواهید از خدمات یک شرکت استفاده کنید باید اطلاعات هویتی خود را برای آن شرکت ارسال کنید تا آن‌ها شما را شناسایی کنند و در نهایت هم بتوانید فعالیت خود را آغاز کنید.
برای مثال اگر بخواهید یک درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید می‌توانید اطلاعات شناسنامه‌ای و هویتی خود را برای شرکت ارائه‌دهنده ارسال کنید و در نهایت به‌خوبی که شما را شناختند درگاه را به شما ارائه دهند و دقیقاً به این موضوع شناسایی گفته می‌شود که در برخی از شرکت‌های بزرگ و کوچک هم استفاده می‌شود که اصلاً نمی‌توان خیلی به آن اعتماد داشت چرا که افراد ممکن است به‌درستی اطلاعات خود را ارسال نکنند و به‌صورت اشتباهی مجبور باشید به آن‌ها سرویس دهید و در نهایت برای سازمان شما مشکل به وجود خواهد آمد.

احراز هویت (Authentication)

مسئله احراز هویت به‌صورت کامل با شناسایی متفاوت است و در واقع به‌صورت ساده مانند شناسایی انجام نمی‌شود، این موضوع خیلی مهم است و اغلب سازمان‌ها هم آن‌ها را رعایت نمی‌کنند، برای مثال همان‌طور که گفتیم شناسایی با ارسال کردن اطلاعات شناسنامه‌ای و هویتی می‌تواند انجام شود و درصورتی‌که احراز هویت اصلاً به این شکل نیست و در واقع می‌تواند به روش‌های متفاوتی انجام شود.
این احراز هویت امنیت بسیار بیشتری دارد و در واقع می‌توانید بر روی آن حساب کنید چرا که به‌صورت دقیق انجام می‌شود و دقیقاً همان فردی که در سازمان می‌خواهد ثبت‌نام کند باید با اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای خود احراز هویت داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی داشتیم به‌صورت کامل درباره احراز هویت اطلاعاتی را ارائه دهیم تا بتوانید بیشتر با این مسئله مهم آشنا شوید و اگر مدیر یک سازمان هستید بتوانید احراز هویت را برای سازمان خود داشته باشید، البته دقت کنید که احراز هویت بسیار زیاد برای سازمان‌ها هم دغدغه شده است چرا که نمی‌توانند مراکز حضوری را در سراسر استان‌ها داشته باشند تا احراز هویت را انجام دهند و به همین دلیل است که ما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از خدمات درگاه احراز هویت آنلاین احرازشو استفاده کنید.
امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات کاملی را نسبت به موضوع مقاله کسب کرده باشید، در ضمن هر سؤالی درباره این موضوع دارید می‌توانید از طریق نظرات مقاله با ما در میان بگذارید تا سریعاً شما را راهنمایی کنیم.

برات الکترونیکی

امروزه بسیاری از سازمان‌ها، کسب‌وکارهای شخصی و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای بالابردن امنیت و افزایش سرعت فرایندها از احراز هویت استفاده می‌کنند. به بیانی دیگر احراز هویت به بخش جدایی‌ناپذیر از فرایندهای سازمانی و تجارت‌های سنتی و الکترونیکی تبدیل شده است و بسیاری از کاربران در طول شبانه‌روز از موارد مختلف این موضوع استفاده می‌کنند. …

سفته الکترونیک

امروزه بسیاری از سازمان‌ها، کسب‌وکارهای شخصی و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای بالابردن امنیت و افزایش سرعت فرایندها از احراز هویت استفاده می‌کنند. به بیانی دیگر احراز هویت به بخش جدایی‌ناپذیر از فرایندهای سازمانی و تجارت‌های سنتی و الکترونیکی تبدیل شده است و بسیاری از کاربران در طول شبانه‌روز از موارد مختلف این موضوع استفاده می‌کنند. …