انواع شناسانه های احراز هویت بیومتریک

یکی از امن‌ترین و بهترین روش‌های احراز هویت، احراز هویت بیومتریک است که بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از آن استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال نئو بانک‌ها یا احراز هویت‌های سجام و غیره از جمله نهادهایی هستند که از این شیوه اصالت‌سنجی استفاده می‌کنند.

اما احراز هویت بیومتریک چیست و از چه شاخصه‌هایی برای تأیید هویت کاربران استفاده می‌کنند؟ با ما در احرازشو همراه باشید تا پاسخ سؤالاتتان را به طور و جامع دریافت کنید.

احراز هویت بیومتریک چیست؟

احراز هویت بیومتریک یکی از روش‌های اصالت‌سنجی هویت کاربران است که باتوجه‌به فرایندی که دارد، احراز هویت کاربران به‌صورت دقیق و در یک فرایند کاملاً امن انجام می‌شود.

در این روش، هویت کاربران با داده‌های بیومتریک یا همان شاخص‌های فیزیکی و رفتاری که قبلاً در پایگاه‌داده‌های مختلف ذخیره شده‌اند، مقایسه شده و در صورت یکسان بودن، هویت آن‌ها تأیید می‌شود.

احراز هویت به شیوه بیومتریک بر اساس دانش هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن توسعه‌یافته است. از همین رو دقت، امنیت و سرعت بالا از جمله ویژگی‌های اصلی این شیوه از اصالت‌سنجی محسوب می‌شود.

شناسه‌های احراز هویت بیومتریک

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم؛ اطلاعات بیومتریکی به مجموعه‌داده‌هایی گفته می‌شود که جزو شاخص‌های رفتاری یا سنجه‌های زیستی کاربران است. برای مثال، اثر انگشت یا عنبیه چشم نوعی داده بیومتریک محسوب می‌شود.

اما به‌صورت کلی شناسه‌های که در احراز هویت به سبک بیومتریک استفاده می‌شود را می‌توان به دو دسته کلی سنجه‌های فیزیکی و رفتاری تقسیم کرد.

شناسه‌های فیزیکی احراز هویت بیومتریک

شناسه‌های فیزیکی به مواردی گفته می‌شود که خصوصیات و شاخصه‌های فیزیکی فرد احراز شونده بررسی می‌شود.

اثر انگشت

یکی از رایج‌ترین و درعین‌حال بهترین شناسه‌های فیزیکی اصالت‌سنجی بیومتریک، اثر انگشت است. چرا که اثر انگشت هر شخص منحصربه‌فرد و فقط متعلق به یک فرد است. این شاخصه نه‌تنها در بسیاری از نهاد و سازمان‌ها استفاده می‌شود، بلکه حتی گوشی هوشمند هم برای بازکردن قفل گوشی به این شناسه مجهز هستند و به همین دلیل است که یکی از پرکاربردترین شناسه‌های اصالت‌سنجی بیومتریک است.
شاید مهم‌ترین مزیت اثر انگشت، عدم دستکاری و جعل آن است و به همین دلیل که می‌گوییم یکی از بهترین شناسه‌های این روش از احراز هویت است.

صدا

یکی دیگر از خصیصه‌های فیزیکی و زیستی افراد که برای احراز هویت بیومتریک استفاده می‌شود، تن صدای افراد است.
عموماً صدا و لهجه هر فردی با یک فرد دیگر متفاوت است و بیشتر پرتابل‌های خدمات تلفنی از این شاخصه برای احراز هویت کاربران استفاده می‌کنند. البته استفاده از تن و صدا کاربران امنیت کمتری نسبت به شاخصه قبلی یعنی اثر انگشت دارد، چرا که امکان تغییر تن و لهجه صدا وجود دارد.

عنبیه چشم

امروزه استفاده از گوشی‌های هوشمند بسیار رایج شده است که همه آن‌ها به دوربین سلفی یا در کل دوربین مجهز هستند. از همین رو بسیاری از سازمان و نهادها برای احراز هویت کاربران، عنبیه و مشخصات چشم کاربران را بررسی می‌کنند که این امر با وجود اسمارت‌فون‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است.

 

شناسه‌های رفتاری احراز هویت بیومتریک

دسته دوم شاخصه‌های اصالت‌سنجی کاربران به شیوه بیومتریک، بررسی شناسه‌های رفتاری کاربران است که عموماً به ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری کاربران برمی‌گردد. به بیانی ساده‌تر، سازمان‌های که ازاین‌دست شناسه‌ها استفاده می‌کنند، ویژگی و مواردی که مربوط به کاربران است را بررسی می‌کنند.

نحوه حرکت و راه‌رفتن

اگر کمی دقت کرده باشید، عموماً نحوه حرکت و راه‌رفتن افراد با هم متفاوت است و به‌نوعی هر فرد نوعی خاص از راه‌رفتن را دارد. از همین رو حرکت و راه‌رفتن می‌تواند به‌عنوان یکی از شاخص‌ها در احراز هویت کاربران مورداستفاده قرار بگیرد. البته این شناسه در دسته شاخص‌های رفتاری قرار می‌گیرد، چرا که نوع رفتار فرد احراز شونده که در قالب راه‌رفتن است، بررسی می‌شود.

الگوهای تایپ

یکی دیگر از شاخص‌های احراز هویت کاربران به شیوه بیومتریک، الگوهای تایپ است. در این سنجه عمدتاً سرعت تایپ و میزان فشار دکمه‌ها بررسی می‌شود.

تعاملات آنلاین

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با دنیای آنلاین و فضای مجازی سروکار نداشته باشد. از همین رو افراد با سبک و روش‌های خود به دنیای مجازی ارتباط برقرار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، نحوه استفاده از اپلیکیشن‌ها، زمان و مکان استفاده به‌عنوان نمونه‌های از رفتار کاربران در تعامل با دنیای آنلاین مطرح شود. در همین راستا سازمان‌ها و نهاد می‌توانند از این سبک به‌عنوان روشی برای احراز هویت افراد استفاده کنند.
گفتنی است که اصالت‌سنجی به این سبک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به همین دلیل نیازمند زیرساخت‌های بسیار قدرتمند است.

 سازمان‌ها چرا باید از احراز هویت بیومتریک استفاده کنند؟

امروز سازمان‌ها و نهادهای مختلفی هستند که از داده‌های بیومتریک برای تأیید هویت کاربران استفاده می‌کنند اما بسیاری از مراکزی وجود دارند که این روش احراز هویت استفاده نمی‌کنند. هم‌اکنون این سؤال مطرح می‌شود که سازمان‌ها چرا باید از احراز هویت بیومتریک استفاده کنند؟ یا به بیانی دیگر این شیوه از اصالت‌سنجی چه مزایایی را برای سازمان‌ها و نهادی مختلف به همراه دارد؟

1. سرعت بالا

اولین ویژگی و قابلیتی که سیستم‌های احراز هویت بیومتریک برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد، سرعت بالا آن هنگام اجرای فرایندهای تأیید هویت کاربران است. سریع بودن این شیوه از اصالت‌سنجی می‌تواند در تجربه کاربری بهتر برای سازمان‌ها مؤثر باشد. چراکه تجربه کاربری بهتر یا به بیانی دیگر رضایتمندی مخاطبان و کاربران یک سازمان می‌تواند در عملکرد بهتر و راندمان بالاتر سازمان مدنظر تأثیرگذار باشد.
پس به‌صورت کلی سریع بودن احراز هویت بیومتریک یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این روش به‌حساب می‌آید که باعث عملکرد بهتر سازمان‌ها می‌شود.

2. دقیق بودن

یکی دیگر از مزیت‌های احراز هویت کاربران به شیوه بیومتریک، دقیق بودن آن است. شاخص‌ها و شناسه‌های احراز هویت کاربران بسیار دقیق هستند که در موارد بسیار معدودی دچار خطا و اشتباه می‌شوند و به همین دلیل است که به دقیق بودن و دقت بالای این سیستم تاکید داریم. برای مثال شاید اطلاعات احراز هویت‌های ساده‌تر همچون نام کاربری و رمز عبور کپی شوند و از دقت کافی بهره نمی‌برند. اما داده‌هایی که به‌صورت بیومتریک هستند به‌سختی قابل نمونه‌برداری هستند.

3. غیر قابل جعل و دستکاری

امروزه هرچند فناوری و تکنولوژی پیشرفت کرده است اما هکرها حوزه فضای مجازی و سایبری همچنان در کمین هستند تا اطلاعات و داده‌های افراد و سازمان‌ها را به سرقت ببرند. اما در کل یکی از دلایل وجود احراز هویت کاربران، بالابردن امنیت و جلوگیری از هک اطلاعات توسط افراد و خرابکاران سایبری است

احراز هویت بیومتریک یکی از امن‌ترین یا به عبارتی مطمئن‌ترین روش برای اصالت‌سنجی هویت کاربران که سدی محکم در برابر هکرها و خرابکاران عرضه مجازی است. شاخص‌ها و شناسه‌های که این روش به‌سختی جعل می‌شوند و قابل دستکاری هستند و به همین دلیل احراز هویت بیومتریک کابوس خرابکاران سایبری است.

 احراز هویت بیومتریک برای چه زمینه‌های مناسب است؟

یکی از قابلیت‌هایی که اصالت‌سنجی بیومتریک دارد، استفاده در بخش و طیف گسترده‌ای از صنایع و زمینه‌های کاری است. در همین راستا در این بخش از مقاله به زمینه‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند، خواهیم پرداخت.

سازمان‌ها و نهادهای قانونی

احراز هویت بیومتریک تنهاترین و درعین‌حال مهم‌ترین شیوه اصالت‌سنجی افراد توسط نهادها و سازمان‌های قانونی است. به‌عنوان‌مثال سامانه ثنا قوه قضائیه از احراز هویت بیومتریک گروه احراز شو استفاده می‌کند.

کسب‌وکارهای شخصی و سازمان‌های تجاری

بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارهای شخصی هم از سیستم‌های بیومتریک برای تأیید هویت کاربران و اصالت‌سنجی کاربران استفاده می‌کنند. البته سازمان‌هایی هم هستند، از این سبک احراز هویت استفاده نمی‌کنند که بهتر است از این شیوه استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال سایت‌های فروش اقساطی می‌توانند برای بهبود عملکرد و راندمان سازمانی خود از اصالت‌سنجی علی‌الخصوص اصالت‌سنجی بیومتریک استفاده کنند.

بانک‌ها و مؤسسات مالی

امروزه بانک‌ها با به‌طورکلی مؤسسات مالی به سمتی حرکت می‌کنند که سیستم‌های نوین بانکداری نظیر نئوبانک را جایگزین سیستم‌های سنتی می‌کنند. از همین رو بانک‌ها و مؤسسات مالی برای ارائه خدمات فرایندهای بانکی به‌صورت آنلاین و بدون حضور مشتری در بانک‌ها به احراز هویت امن، سریع و دقیق نیاز دارند که تمامی این ویژگی‌های در احراز هویت بیومتریک وجود دارد.

گمرک‌ها و پایانه‌های مرزی

یکی از رایج‌ترین کارهای که سیستم‌های بیومتریک در گمرک‌ها و پایانه‌های مرزی انجام می‌دهد، ارائه گذرنامه به شکل الکترونیکی است که سبب شده است تا ارائه این مدرک در فرایندی امن و سریع صادر شود.

نهادهای بهداشتی

بسیاری از کشورها از احراز هویت بیومتریک برای تأیید هویت شخص برای مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، بیمه می‌تواند توسط بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و کلینیک‌ها با شناسه‌های بیومتریک تأیید شود.

جمع‌بندی

احراز هویت بیومتریک یکی از امن‌ترین، ساده‌ترین و درعین‌حال بهترین روش‌ها برای اصالت‌سنجی هوست کاربران است. این شیوه از احراز هویت بر پایه هوش مصنوعی و دانش‌های مرتبط با آن توسعه‌یافته است. احراز هویت بیومتریک به شیوه‌‌های گوناگونی قابل انجام است. به بیانی دیگر این نوع از احراز هویت شاخص‌های مختلفی همچون اثر انگشت، عنبیه چشم، تن صدا، الگوهای تایپ و غیره را دارد که به‌وسیله آن‌ها می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن فرایند تأیید هویت کاربران را انجام داد.

گروه احراز شو با بهره‌مندی از فناوری‌های روز و داشتن متخصصانی زبده، متنوع‌ترین شیوه‌های احراز هویت بیومتریک را برای سازمان‌ها، نهادها دولتی و کسب‌وکارهای شخصی راه‌اندازی می‌کند. از جمله ویژگی‌های احراز هویت بیومتریک احراز شو می‌توان به دقیق بودن، سرعت بالا، پشتیبانی 24 ساعته و امنیت فوق‌العاده اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شیوه از احراز هویت با کارشناسان ما در احراز شو تماس بگیرد.

نئوبانک دانش بنیان

یکی از امن‌ترین و بهترین روش‌های احراز هویت، احراز هویت بیومتریک است که بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از آن استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال نئو بانک‌ها یا احراز هویت‌های سجام و غیره از جمله نهادهایی هستند که از این شیوه اصالت‌سنجی استفاده می‌کنند. اما احراز هویت بیومتریک چیست و از چه شاخصه‌هایی برای تأیید هویت کاربران استفاده می‌کنند؟ با …

احراز هویت الکترونیکی برای فروشگاه های فروش اقساطی

یکی از امن‌ترین و بهترین روش‌های احراز هویت، احراز هویت بیومتریک است که بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از آن استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال نئو بانک‌ها یا احراز هویت‌های سجام و غیره از جمله نهادهایی هستند که از این شیوه اصالت‌سنجی استفاده می‌کنند. اما احراز هویت بیومتریک چیست و از چه شاخصه‌هایی برای تأیید هویت کاربران استفاده می‌کنند؟ با …