بانکداری دیجیتال چیست؟

در عصر جدید، تکنولوژی و فناوری‌های جدید حرف اول را می‌زنند. فناوری‌های مختلف در زمینه‌های متنوع در دیجیتالی شدن عصر حاضر تاثیر بسزایی داشته‌اند و حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را از فضای سنتی جدا کرده است. بانک‌ها یکی از مواردی است که در این سال‌ها از فضای کار قدیمی و سنتی خود فاصله گرفته و روند دیجیتالی شدن را در پیش گرفته است. به همین خاطر مفهوم جدیدی به نام بانکداری دیجیتال پدید آمده است که ما در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. ما علاوه به مفهوم بانک دیجیتال چیست؟ به بررسی مزایای این شیوه جدید از اداره بانک نیز خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

بانک دیجیتال چیست؟

بانکداری دیجیتال به روشی از اداره بانک گفته می‌شود که تمامی امورات و کارهای بانکی از طریق اینترنت و کانال‌های الکترونیکی صورت می‌پذیرد. در واقع افراد برای استفاده از این روش دیگر نیازی به حضور فیزیکی در شعبه بانک ندارند و امورات بانکی خود را به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام دهند.

بانکداری دیجیتال

این روش نوین به صنعت بانکداری کمک شایانی کرده است و در طی سالیان اخیر توانسته بسیاری از مشکلات و معضلات را برطرف کند. مشتریان در روش بانکداری سنتی باید در شعبه مورد نظر خود حضور پیدا می‌کردند تا کارهای بانکی خود را انجام دهند. حضور فیزیکی مشتریان در بانک‌ها علاوه بر هزینه‌های مالی، زمان زیادی از افراد را می‌گرفت.

مزایای بانکداری دیجیتال برای مشتریان

همه ما از مزایا و فواید بانکداری دیجیتال برای مشتریان آگاه هستیم و می‌دانیم که بسیاری از مشتریان برای استفاده از خدمات بانکی مانند انتقال وجه به حساب دیگران، پرداخت قبوض، پرداخت قسط و … از شیوه بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند. در همین راستا بانک‌ها نیز برای انجام امور بانکی، خدمات متنوعی مانند اپلیکیشن‌ها، تلفن بانک و اینترنت بانک را برای مشتریان خود فراهم آورده است. البته شیوه سنتی بانکداری همچنان به عنوان اصلی‌ترین بخش بانکداری به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بانکداری دیجیتال بیشتر برای بهبود خدمات این دسته از بانک‌ها استفاده می‌شود.

اما در نهایت بانکداری دیجیتال مزایای مهم برای مشتریان دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1-کاهش هزینه‌های ناشی از رفت‌آمد به بانک‌ها

2-صرفه جویی در زمان

3- انجام فرایندهای بانکی با سرعت بالا

4-دسترسی 24 ساعته به خدمات بانکی

5-دسترسی آسان به پلتفرم‌های بانکی

بانک‌‌ها برای فعالیت به شیوه بانکداری دیجیتال به چیزهای نیاز دارند؟

امروزه به لطف فناوری‌های جدید و اینترنت پرسرعت، بسیاری از کشورها از بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند. در همین راستا 50 درصد کشورها از این شیوه نوین استفاده می‌کنند. اما نکته مهم در رابطه با این شیوه از بانکداری، حفظ و ارتقا برخی از ویژگی‌های خدمات دیجیتالی است تا بانک‌ها بتوانند با استفاده از این روش به حیات خود ادامه دهند. در واقع بانک‌ها علاوه بر ارتقا خدمات بانکداری سنتی باید برای ارتقا خدمات دیجیتالی خود نیز برنامه مدون داشته باشند. در همین راستا در این بخش به ضروری‌ترین نکات برای حیات بانکداری دیجیتال اشاره می‌کنیم.

1.  مشتری محوری

بانک‌ها برای ادامه فعالیت‌های خود باید مشتری مداری را به عنوان سرلوحه کار خود قرار دهد. شاید فکر کنید که این مسئله در مورد بانکداری سنتی است و مشتری مداری برای بانکداری دیجیتال چندان اهیمت ندارد. این تفکر اشتباه محض است و مدیران ارشد بانک‌ها برای ادامه فعالیت‌های بانکداری باید همچنان مشتری مداری خود را حفظ کرده و حتی در برخی موارد آن را نیز ارتقا دهند.

2. تجزیه و تحلیل مشتری

یکی دیگر از موارد مهم برای ادامه حیات بانک‌ها به شیوه دیجیتال، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است. در واقع بانک‌ها باید از این شیوه برای بدست آوردن آمارهای مشتریان نهایت استفاده را ببرند و بتوانند تحلیل‌های خوبی از آمارها کسب کنند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که موسسات مالی یا همان بانک‌ها برای کسب اطلاعات دقیق مشتریان باید منابع مالی جداگانه‌ای در نظر بگیرند.

بانکداری دیجیتال

3. دسترسی در هر مکان و هر زمان

یکی از تمایز‌های مهم میان بانکداری سنتی و دیجیتالی، دسترسی است. افراد برای دسترسی به امورات بانکی خود در روش سنتی باید در زمان‌های کاری به شعبه فیزیکی بانک مراجعه کنند تا کارهای خود را انجام دهند. حال فرض کنید که بانک مدنظر مشتری دورتر از محل زندگی او می‌باشد و به همین خاطر افراد مجبورند برای انجام امورات مالی به محله‌ای دیگر یا حتی در برخی از موارد به شهری دیگر بروند.

با همه این تفاسیر، بانک‌ها برای پیشبرد اهداف خود به‌صورت دیجیتال باید زیرساخت‌های لازم برای دسترسی در هر مکان و هر زمان را فراهم کنند.آن‌ها برای این کار باید نصب دستگاه‌های ATM در نقاط مختلف شهری، ارائه 24 ساعته خدمات تلفن بانک و امکان استفاده از اینترنت بانک را فراهم کنند.

4. به روز ماندن و استفاده از تکنولوژی‌های روز

یکی‌دیگر از موارد بسیار مهم برای ادامه حیات بانک‌ها به روش نوین دیجیتالی استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید است. در واقع شاید آن‌ها از خدمات و تکنولوژی‌های روز استفاده کنند، اما بدون شک تکنولوژی و فناوری‌ها مختلفی روز به روز پیشرفته‌تر خواهند شد. به همین دلیل بانک‌ها برای ارائه خدمات دیجیتالی خود باید در استفاده از تکنولوژی‌های روز غفلت نکنند.

5. ارائه سریع خدمات بانکی و انطابق پذیری با شیوه‌های جدید مالی

همانطورکه ذکر کردیم، بانکداری دیجیتال روشی از اداره بانک به‌صورت الکترونیکی و آنلاین است. در همین راستا سیستم‌های که با این شیوه کار می‌کنند باید به سرعت خدمات بانکی جدید را به اطلاع مشتریان برسانند. در واقع سیستم‌های که برای این مدل از بانکداری ارائه می‌شود باید به شکلی سریع اطلاعات و محصولات را بارگذاری کنند.

بانکداری دیجیتال

البته به غیر اطلاع‌رسانی و عرضه محصولات جدید، بانک دیجیتال باید به سرعت با شیوه‌های جدید مالی نیز انطباق پیدا کند. در واقع اگر استاندارهای مالی یک کشور تغییر کند، پلتفرم‌های دیجیتالی نیز باید توانایی تغییر قوانین و قواعد خود را داشته باشند.

6. انطابق پذیری با حجم تراکنش‌های زیاد مالی

شاید شیوه‌های دیجتالی بانکی برای انجام تراکنش‌های امروزی مناسب باشد اما قطعا میزان کارایی پلتفرم‌های امروزی برای تراکنش‌های 10 سال بعد جوابگو نیست. در همین راستا بانک‌ها باید به ارتقا پلتفرم‌های دیجیتالی خود نیز فکر کنند تا بتوانند مقیاس بزرگ‌تری از تراکنش‌ها را انجام دهند.

7. استفاده از گرافیک‌های مناسب

یکی از موارد مهم برای پیشرفت و ادامه حیات بانک‌های دیجیتالی استفاده از گرافیک‌های مناسب برای پلتفرم‌های دیجیتالی است. آن‌ها موظفند طرح‌های گرافیکی (UI/UX) مناسبی را تدارک ببیند تا مشتریان در استفاده از خدمات بانکی تجربه‌های خوشایندی داشته باشند.

جمع بندی

بانک‌ها در گذشته برای برآورد ساختن انتظارات مشتریان کار بسیار سختی داشتند. آن‌ها با روش‌های سنتی امورات مشتریان را انجام می‌دادند که استفاده از این روش مشکلات زیادی را برای مشتریان و بانک‌ها به وجود می‌آورد. در همین راستا، بانکداری دیجیتال به کمک حیات و ادامه فعالیت بانک‌‌ها آمد تا مشتریان امورات مالی خود را در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام دهند. البته بانک‌ها برای ادامه حیات پلتفرم‌های دیجیتالی باید به مواردی اعم از مشتری محوری، تجزیه تحلیل اطلاعات مشتریان، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی در هر زمان و مکان، به روز ماندن و … نیز توجه کنند.

بانک ها و امضای دیجیتال

در عصر جدید، تکنولوژی و فناوری‌های جدید حرف اول را می‌زنند. فناوری‌های مختلف در زمینه‌های متنوع در دیجیتالی شدن عصر حاضر تاثیر بسزایی داشته‌اند و حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را از فضای سنتی جدا کرده است. بانک‌ها یکی از مواردی است که در این سال‌ها از فضای کار قدیمی و …

CRM سامانه مدیریت مشتریان

در عصر جدید، تکنولوژی و فناوری‌های جدید حرف اول را می‌زنند. فناوری‌های مختلف در زمینه‌های متنوع در دیجیتالی شدن عصر حاضر تاثیر بسزایی داشته‌اند و حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را از فضای سنتی جدا کرده است. بانک‌ها یکی از مواردی است که در این سال‌ها از فضای کار قدیمی و …