احرازشو راهی برای صدور امضای دیجیتال

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن فناوری‌های جدید، بسیاری از امور و فرایندها به راحتی و بدون دردسر قابل انجام است. اما مشکل اینجاست که مدیران زیادی از تکنولوژی‌های جدید که عموما با هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند، اطلاعی ندارند یا اگر هم مطلع هستند، معتقدند که دسترسی به چنین فرایندهای پیچیده و دشوار است.

امضای دیجیتال یکی از همین موارد است که با احراز هویت الکترونیکی به راحتی قابل انجام است. در واقع مدیران موسسات و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی جهت صدور امضا برای مشتریان و کاربران خود می‌توانند از سیستم احراز هویت الکترونیکی  احرازشو که فرایندی ساده و آنلاین دارد، استفاده کنند. اما سوال اینجاست که چرا باید از احراز هویت الکترونیکی  احراز شو جهت صدور امضای دیجیتال استفاده کرد؟ برای پاسخ این سوال با ما همراه باشید و مقاله زیر را بخوانید.

امضای دیجیتال چیست؟

قبل از بیان مزایای احراز هویت الکترونیکی جهت صدور امضای دیجیتال، بهتر است کمی راجع به این نوع امضا و در ادامه کاربردهای آن، مطالبی را بیان کنیم.

امضای دیجیتال به نوعی رمزگذاری نامتقارن گفته می‌شود که با امنیتی بالا امکان دستکاری و جعل آن وجود ندارد. این نوع از امضا که در حال جایگزین شدن امضا‌های دستی اسناد و مدارک است به دو کلید عمومی و خصوصی وابسته است. البته کاربران برای دریافت امضای دیجیتال باید فرایندهای احراز هویت را پشت سر بگذارند.

این تکنولوژی مزایای فوق‌العاده‌ای را برای متولیان سازمان‌ها و صاحبان کسب و کارها به همراه دارد که از جمله می‌توان به احراز هویت کامل فرد صاحب امضا، محرمانه بودن و انکار ناپذیری اشاره کرد.

امضا دیجیتال

امضای دیجیتال برای چه سازمان و ارگان‌هایی کاربرد دارد؟

امروزه امضای دیجیتال به امری فراگیر تبدیل شده است و شرکت‌ها، سازمان‌ها و بسیاری نهادهای دولتی از  آن استفاده می‌کنند. به بیانی دیگر بسیاری صنایع و سازمان‌ها (دولتی و غیر دولتی) برای صرفه جویی در زمان، حذف بروکراسی‌های اداری و ثبت و یکپارچه سازی مستندات از امضای دیجیتال استفاده می‌کنند. در ادامه و در این قسمت از مقاله، تمامی بخش‌های مختلف یک کشور که می‌توانند از این سیستم استفاده کنند را بررسی خواهیم کرد.

موسسات مالی و بانک‌ها

بانک‌ها و موسسات مالی جزو اولین نهادهایی در ایران بودند که از امضای دیجیتال برای احراز هویت افراد استفاده کردند. البته در حال حاضر همه بانک‌ها از این ویژگی برخوردار نیستند. اما با این حال، مدیران موسسات مالی برای ارائه خدمات بهتر و پیشروی به سمت سیستم‌های بانکداری جدید نظیر نئو بانک، باید سیستم امضای دیجیتال را در نظام بانکداری خود پیاده سازی کنند.

سازمان‌ها و نهادهای دولتی

یکی دیگر از کاربردهای امضای دیجیتال در دولت الکترونیک است که به صورت گسترده و فراگیر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای امضای دیجیتال در سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌توان به انجام راحت و آسان فرایند‌های مالیاتی، معاملات دولت با کسب و کارها و ثبت قراردادها اشاره کرد.

شرکت‌ها و سازمان‌های بخش خصوصی

سازمان‌ها و شرکت‌ها هم می‌توانند از این تکنولوژی جدید برای انعقاد قراردادها، تبادلات مالی و انجام فرایندهای مربوط به کسب و کارشان از این سیستم استفاده کنند. در واقع امضای دیجیتال می‌تواند در بالا رفتن امنیت کسب و کارهای شخصی در بخش‌های مختلف موثر باشد

.

امضا الکترونیکی

مشکلات فرایند صدور امضای دیجیتال در ایران‌

متاسفانه کاربران برای دریافت امضای دیجیتال در ایران با فرایند‌های پیچیده‌ای مواجه هستند که بیشتر به دلیل عدم آگاهی مدیران سازمان‌های دولتی و غیردولتی از تکنولوژی‌های این حوزه است. ابتدا در این بخش به مشکلات دریافت امضای دیجیتال در ایران خواهیم پرداخت و در ادامه و بخش پایانی مقاله راهکاری اساسی پیش پای مدیران قرار خواهیم داد تا به راحتی بتوانند به وسیله این تکنولوژی، احراز هویت افراد را انجام دهند.

عدم حذف کاغذ و فرم‌های مخصوص

همانطورکه در بخش‌های قبلی مقاله هم ذکر کردیم، یکی از ویژگی‌های امضای دیجیتال یا بطور کلی‌تر فناوری و تکنولوژی‌های جدید، حذف بروکراسی‌های اداری کاغذی است. اما متاسفانه افراد در ایران برای ثبت امضای دیجیتال باید فرم‌های مخصوص به این کار را پر کنند.

سازمان‌هایی که برای استفاده از این تکنولوژی از کاغذ استفاده می‌کنند، با مشکلاتی همچون بایگانی و صرف هزینه برای خرید کاغذ مواجه هستند.

عدم توجه به تجربه کاربری و رضایت آنان

افراد قبل از ثبت امضای دیجیتال باید به مراکز پیشخوان دولت مراجعه کرده و با پرداخت هزینه و صرف زمان، فرایندهای مربوط به ثبت امضای دیجیتال را انجام دهند. این موضوع کاهش رضایت کاربران از سازمان و شرکت مربوطه را در پی خواهد داشت

به وجود آمدن خطاهای انسانی

احراز هویت و صدور امضای دیجیتال به صورت حضوری ممکن است باعث به وجود آمدن خطاهای انسانی شود. به همین دلیل ارگان‌های مختلف بهتر است برای صدور امضای دیجیتال کاربران از بروکراسی‌های ادارای و دستی فاصله بگیرند و کار را به شکل آنلاین انجام دهند

زمان بر بودن

یکی‌دیگر از مشکلات صدور امضای دیجیتال طی انجام فرایندهای فیزیکی و اداری، زمان‌بر بودن آن است. در واقع علاوه بر افراد، سازمان‌هایی هم که می‌خواهند از این تکنولوژی بهره ببرند باید زمان زیادی را برای انجام این کار صرف کنند. صرف زمان در کنار هزینه‌های مالی می‌تواند راندمان و کارکرد سازمان‌ها را کاهش دهد.

امضا الکترونیکی

 احرازشو راهکاری سریع و آسان برای صدور امضای دیجیتال

گروه احرازشو از سرویس جدیدی به نام  امضا دیجیتال رونمایی کرده است که می‌تواند بازو توانمندی برای سازمان‌ها و شرکت های دولتی و غیردولتی باشد. این سرویس که بر پایه دانش هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید توسعه پیدا کرده است، می‌تواند فرایند صدور امضای دیجیتال کاربران را در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت آنلاین انجام دهد. در واقع سازمان‌هایی که از سرویس های  احرازشو استفاده می‌کنند دیگر با مشکلاتی که در بخش قبلی ذکر کردیم مواجه نخواهند شد.

سفته الکترونیک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن فناوری‌های جدید، بسیاری از امور و فرایندها به راحتی و بدون دردسر قابل انجام است. اما مشکل اینجاست که مدیران زیادی از تکنولوژی‌های جدید که عموما با هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند، اطلاعی ندارند یا اگر هم مطلع هستند، معتقدند که دسترسی به چنین فرایندهای پیچیده و دشوار است. امضای دیجیتال یکی …

بانک ها و امضای دیجیتال

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن فناوری‌های جدید، بسیاری از امور و فرایندها به راحتی و بدون دردسر قابل انجام است. اما مشکل اینجاست که مدیران زیادی از تکنولوژی‌های جدید که عموما با هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند، اطلاعی ندارند یا اگر هم مطلع هستند، معتقدند که دسترسی به چنین فرایندهای پیچیده و دشوار است. امضای دیجیتال یکی …