CRM سامانه مدیریت مشتریان
مشتری در هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع سازمانها و شرکتهای مختلف توجه بسیار ویژهای به مشتریان دارند، اما اصلیترین دغدغهای که وجود دارد این است چگونه میتوان این مشتریان را به خوبی مدیریت کرد و آیا مدیریت آنها سخت خواهد بود یا خیر؛ البته سازمانها و شرکتهایی هستند که مشتریان زیادی ندارند و فقط به صورت محدود تعدادی مشتری که طی زمان جذب کردهاند را برای خود دارند، در این موارد مدیریت مشتریان دشوار نخواهد بود، اما زمانیکه یک سازمان و یا یک شرکت مشتریان و کاربران فراوانی دارد قطعاً نیاز به مدیریت منسجم و صحیحی بر روی این کاربران و مشتریان دارد تا بتواند با مدیریت مشتریان، فروش خود را نیز افزایش دهد.
پیش تر که سامانه های هوشمندی ارائه نشده بود و نرمافزارهای مختلف وجود نداشتند، نیاز بود که افراد به صورت دستی اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنند و یا در یک فایل اکسل اطلاعات مشتریان را ذخیره کنند که این کار زمان بر و پر دردسر بود همچنین مشکلات زیادی داشت، برای مثال اگر فایل اطلاعات مشتریان حذف یا خراب میشد، اطلاعات تمام مشتریان از دست میرفت.
اما امروزه دیگر این مشکلات وجود ندارد و تمام این نیازها را میتوان با استفاده از سامانه مدیریت مشتریان رفع کرد، سامانههای مدیریت مشتریان یا همان crm میتوانند کمک کنند که به صورت کامل اطلاعات مشتریان خود را داشته باشید و به صورت بسیار حرفهای از این اطلاعات برای بخش بازاریابی سازمان استفاده کنید، در کل سیستم مدیریت مشتریان بسیار حائز اهمیت است و سازمانهای بسیاری هم از آن بهره میبرند که تاکنون توانسته است باعث پیشرفت باشد.
این سامانهها امروزه بسیار افزایش یافتهاند و هر سازمانی طبق نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب میکنند و البته سازمانهایی هم هستند که طبق نیاز خود یک سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان از صفر طراحی میکنند که با بهرهگیری از آن بهترین خدمات را به کاربران و مشتریان خود ارائه دهند.
سامانه مدیریت مشتریان چیست؟
بهتر است که از همین ابتدای مقاله برخی از توضیحات را به شما ارائه دهیم تا بیشتر کاربرد اصلی سامانه مدیریت مشتریان را بشناسید و در نهایت هم بتوانید با استفاده از آن مدیریت درست و اصولی مشتریان خود را انجام دهید.
در اصل سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان کمک خواهد کرد اطلاعات کامل مشتریان خود را به علاوه تمام خریدهایی که داشتهاند و مذاکراتی که با آنها داشتهاید، به صورت دقیق و کامل در دسترس خود داشته باشید، البته باید دقت کنید که این سامانهها هم پیچیدگیهای خاص خود را دارند و به این صورت نیست که بدون هیچ اطلاعات قبلی بتوانید آنرا برای خود استفاده کنید.
اما در کل این سامانهها نظم بسیار عالی برای تیم فروش سازمانها خواهند داشت که در نهایت هم این نظم در فروش باعث خواهد شد فروش سازمان بسیار افزایش پیدا کند چرا که دیگر هیج موردی را از یاد نمیبرید و خیلی ساده میتوانید هر مشتری را در زمان خودش پیگیری کنید و این پیگیریهای اصولی باعث خواهد شد مشتریان از دست نروند و به صورت مستمر هم از شما خرید داشته باشند.
با سامانه ارتباط با مشتریان میتوانید مدیریت تیم فروش را پیش ببرید و گزارشگیری بهتری هم از فروش خود داشته باشید چرا که این سامانهها قابلیتهای زیادی برای گزارشگیری دارند
مزیتهای سامانه مدیریت مشتریان برای سازمانها
همانطور که گفته شد سازمانهای زیادی از سامانههای مدیریت مشتریان استفاده میکنند و در واقع مزیتهای ویژهای هم برای آنها دارد، این مزیتها باعث میشود که مدیریت مشتریان بسیار برای سازمانها سادهتر شود و در واقع عملکرد بهتری در بخش فروش سازمان شکل بگیرد، در این بخش از مقاله تعدادی از این مزیتها را به شما توضیح خواهیم داد تا بیشتر با این سامانههای کاربردی آشنا شوید.
مدیریت کامل مشتریان
اولین و اصلیترین مزیتی که crm برای شما دارد این است که میتوانید با استفاده از آن به بهترین شکل ممکن مدیریت مشتریان خود را انجام دهید و در واقع از این بابت به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد، برای مثال تا وقتی که این سامانه در سازمانها وجود نداشته باشد، سازمانها مبجور هستند اطلاعات مشتریان را به صورت دستی در فایلهای مختلف و یا روی کاغذ بنویسند که اصلاً امنیت درستی ندارد و هر لحضه ممکن است از بین بروند.
اما این مشکل با سامانههای مدیریت ارتباط با مشتریان به صورت کامل رفع شده است و خیلی ساده میتوانید با استفاده از آنها مشتریان، تعداد آنها، گفتگوهای بین فروشندهها و مشتریها و… را کاملا مدیریت کنید.
افزایش فروش
یکی دیگر از اصلیترین مزیتهای این سامانهها افزایش فروش سازمان شما است که باعث رشد سازمان هم خواهد بود، این سامانهها به صورت کاملاً غیرمستقیم بر روی فروش شما تاثیر بسیار ویژهای دارند و میتوانید رشد واقعی را با آنها تجربه کنید.
شما با استفاده از این سامانهها میتوانید یک بررسی داشته باشید تا دلیلهای دقیق عدم فروش خود را متوجه شوید، بعد از متوجه شدن این موارد میتوانید آنها را در سازمان خود رفع کنید و همین موارد به صورت غیرمستقیم باعث میشود که فروش شما افزایش یابد و از این بابت رشد بسیار خوبی را هم داشته باشید.
شناسایی ضعفهای تیم فروش
تیم فروش یکی از اصلیترین تیمهای هر سازمان است که در واقع اگر ضعف داشته باشد سازمان با مشکلات بسیار بزرگی مواجه خواهد شد و اصلاً ممکن است دچار ورشکستگی هم شود، این تیمها باید به درستی مدیریت شوند که بسیار سخت است.
تیمهای فروش اصولاً خیلی شلوغ هستند و در واقع همین موضع باعث میشود مدیریت به خوبی نتواند تمام موارد را بررسی کند تا خودش نقاط قوت و ضعف تیم را شناسایی کند به همین دلیل نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان میتواند کمک کند که مدیر سازمان به بهترین شکل ممکن ضعفهای تیم خود را بشناسد و از این بابت مشکلی نداشته باشد.
هر معامله شکست خوردهای که در این سامانهها ثبت میشود قابل پیگیری هستند و دقیقاً فروشندهها باید دلیل آن شکست را هم وارد کنند که در نهایت مدیریت میتواند مشاهده کند که ضعف اصلی از چه موردی است.
ذخیره کردن اطلاعات مشتریان به صورت خودکار
یکی دیگر از مزیتهایی که میتوانید با استفاده از این نرم افزارهای بسیار بینظیر داشته باشید ذخیره کردن اطلاعات مشتریان به صورت خودکار است که هر چقدر سامانه مدیریت مشتریان شما قدرتمندتر باشد میتوانید آنها را به سرویسها مختلف مانند وب سایت متصل کنید تا هر کسی که اطلاعات خود را در سایت سازمان شما وارد کرد و یا از طریق سایت خریدی داشت سریعاً به پنل پیشخوان سامانه مدیریت مشتریان شما ارجاع داده شود و شما اطلاعات آن فرد را به صورت کامل داشته باشید.
مدیریت کانالهای بازاریابی
مزیت بسیار خوب و کاربردی که از این سامانههای مدیریت مشتریان میتوانید دریافت کنید، مدیریت کانالهای بازاریابی سازمان خود است؛ دقت داشته باشید که بسیاری از این سامانهها بخش جداگانهای برای مدیریت کانالهای بازاریابی دارند و میتوانید از طریق آنها اطلاعات کلی روند بازاریابی محصولات خود را وارد کنید.
حتی بعد از مدتی میتوانید از این طریق متوجه شوید که کدام کانال بازاریابی برای شما بازخورد بیشتری داشته است و در نهایت این موضوع باعث میشود که فروش سازمان خود را بیشتر کنید.
دقت داشته باشید که این مدیریت کانالهای بازاریابی باید طبق بررسیهایی قرار بگیرد و آنالیزهایی که از آنها انجام میشود باید یک نتیجهای داشته باشد که بتوانید بهترین کانالها را پیدا کنید و کانالهای بازاریابی که بیهوده هستند را دیگر برایشان وقت نگذارید و نیاز نباشد که نیرو انسانی و وقت خود را درگیر آنها کنید.
بهبود وضعیت پشتیبانی سازمان
اگر یک سازمان دارید که پشتیبانی برای مشتریان برای شما دارای اهمیت است و محصول یا خدمت شما نیاز به پشتیبانی مداوم دارد، باید از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتریان حتماً استفاده کنید و در غیر این صورت، پشتیبانی در سازمان شما هم به خوبی پیش نخواهد رفت و با نارضایتی مشتریان مواجه خواهید شد.
تیم پشتیبانی سازمان شما با بهرهگیری از اطلاعاتی که از مشتریان موفق دارد، میتواند از طریق شماره موبایل و یا ایمیل با آنها ارتباط بگیرد و در واقع چالشهایی که دارد را رفع کنند، دقت داشته باشید که این موضوع بسیار مهم بوده و اصلاً نباید آن را دست کم بگیرید.
چگونه یک CRM خوب برای سازمان خود انتخاب کنیم؟
این سوال ممکن است در ذهن شما شکل گرفته باشد، در جواب این سوال باید بگوییم که سیستمهای مدیریت مشتریان امروزه زیاد هستند و شما با هزینههای متفاوتی میتوانید یک یا چند مورد از این سیستمها را خریداری و از آنها استفاده کنید.
اما نکته کلیدی که در انتخاب این سیستمها وجود دارد، بررسی نیازهای سازمان شما میباشد و باید دقت داشته باشید که سازمان شما چه نیازهایی را دارد، بعد از مشخص شدن نیازهای شما، میتوانید یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان خوبی را برای خود انتخاب کنید و از آن بهره ببرید.
نکته: یکسری از سازمانها هستند که با توجه به نیازهای خاصی که دارند، نمیتوانند هیچ کدام از این سیستمها را انتخاب کنند و به همین دلیل به سراغ ساخت یک CRM برای خود میروند که البته هزینه و وقت بسیار بیشتری برای آن نیاز است که باید به آن توجه داشته باشید.
جمع بندی
در این مقاله ما سعی داشتیم یکسری اطلاعات از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتریان را به شما ارائه دهیم تا با این CRMهای فوق العاده کاربردی آشنا شوید و در صورت نیاز برای سازمان خود یکی از آنها را انتخاب کرده و استفاده کنید؛ به صورت کلی این سیستمها میتوانند مزیتهای ویژهای برای شما داشته باشند و به همین دلیل هم شما قطعاً به استفاده از آنها نیاز خواهید داشت.
امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده و اطلاعات کافی را نسبت به موضوع مقاله کسب کرده باشید، در ضمن هر سوالی درباره این مقاله دارید، میتوانید از طریق نظرات با ما در ارتباط باشید تا سریعاً شما را راهنمایی کنیم.
بانکداری دیجیتال چیست؟
مشتری در هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع سازمانها و شرکتهای مختلف توجه بسیار ویژهای به مشتریان دارند، اما اصلیترین دغدغهای که وجود دارد این است چگونه میتوان این مشتریان را به خوبی مدیریت کرد و آیا مدیریت آنها سخت خواهد بود یا خیر؛ البته سازمانها و شرکتهایی هستند که مشتریان …
SDK امضای دیجیتال چیست
مشتری در هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع سازمانها و شرکتهای مختلف توجه بسیار ویژهای به مشتریان دارند، اما اصلیترین دغدغهای که وجود دارد این است چگونه میتوان این مشتریان را به خوبی مدیریت کرد و آیا مدیریت آنها سخت خواهد بود یا خیر؛ البته سازمانها و شرکتهایی هستند که مشتریان …